Connect with us

Somewhere back in time

A day to remember… 23/6 [NAPALM DEATH]

1

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Utopia ban­ished” — NAPALM DEATH 
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1992
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Ear­ache
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Col­in Richardson
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά — Mark “Bar­ney” Greenway
Κιθάρες — Mitch Harris
Κιθάρες — Jesse Pintado
Μπάσο — Shane Embury
Drums – Dan­ny Herrera

Μετά τα μεγαλεία της ηχογράφησης του αγαπημένου μου “Har­mo­ny cor­rup­tion” στα Mor­risound, οι τιτάνες του grind­core NAPALM DEATH θα επέστρεφαν στο Νησί για να προετοιμάσουν το διάδοχό του, με βήμα γοργό. Θα μεσολαβήσουν το “Live cor­rup­tion” (1990) και το 1991 θα βγάλουν τόσο το “Mass appeal mad­ness” EP (που αφιερώθηκε στη μνήμη του Roger Pat­ter­son των ATHEIST ο οποίος έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα), όσο και η συλλογή των EP’s ως εκείνο το σημείο “Death by manip­u­la­tion” (το προαναφερθέν, το “Suf­fer the chil­dren”, το “Men­tal­ly mur­dered” καθώς και τη πλευρά τους από το split με τους Ιάπωνες S.O.B. — μερακλίδικα πράγματα!). Έτσι, με τα πολλά και με τα λίγα βρέθηκαν στη Βόρεια Ουαλία, ηχογραφώντας σπαστά (10 – 19 Φεβρουαρίου και 23 Φεβρουαρίου — 2 Μαρτίου, ούτε μήνα με ) τον τέταρτό τους κατά σειρά δίσκο και δισκογραφικό ντεμπούτο του Dan­ny Her­rera μετά την αποχώρηση του Mick Harris.

Στις 23 Ιουνίου του έτους 1992, το “Utopia ban­ished” βρίσκεται στα ράφια των δισκοπωλείων, και έρχεται να ζευγαρώσει με το προκάτοχό του. Παρά το διαφορετικό stu­dio και τη διαφορετική προσέγγιση, δεν τσιγκουνεύεται τον όγκο, τις υψηλές ταχύτητες ή τον καυστικό στίχο. Ο Bar­ney, δεν χαρίζει κάστανα και καρφώνει τους πάντες στο τοίχο. Ωστόσο, διαφαίνεται η διάθεση των Βρετανών πιονέρων για πειραματισμό και για “άνοιγμα” του ήχου τους. Η εισαγωγή “Dis­cor­dance”, αποδεικνύει ακριβώς αυτό με το “I abstain” να αποδεικνύει αυτό το οποίο είπαμε προηγουμένως. Όλεθρος ωστικός και λεκτικός “Peo­ple are not sub­jects, why should the few get more respect? OPEN YOUR EYES!”. Οδοστρωτήρες διάρκειας περί το διλέπτο όπως το “Demen­tia access” (ο τίτλος γκαρίζεται, δεν διαβάζεται), “Cause and effect pt II” (πρώτο μέρος στο “Men­tal­ly mur­dered” EP), “Idio­syn­crat­ic” (o ύμνος προς τους ανθρώπους που δογματικά δεν θέλουν να καταλάβουν πράγματα) και “Dis­tort­ing the medi­um” αποτελούν εκπληκτικά δείγματα σαρωτικού grind­core, που δε σταματάει μπροστά σε κανέναν και σε τίποτα.

Στον αντίποδα το ογκώδες “Chris­ten­ing of the blind” (“Under­stand­ing is now too late, υtopia is ban­ished, τhe very morals trust­ed in have brought demise.…DEMISE!” — το “ομώνυμο” του δίσκου), το SEPUL­TURA-ικό “The world keeps turn­ing” (οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί απέναντι σε ένα κόσμο που διαρκώς αλλάζει) το αντιφασιστικό άσμα “Aryanisms” (“I can­not begin to com­pre­hend how you wear such shame with vig­or” — έτσι απλά, λιτά και κατανοητά”), δείχνουν πόσο ικανοί συνθέτες είναι και πέραν των μικρών διαρκειών οι NAPALM DEATH. Δίνει χώρο για να αναπτυχθεί πρώτη φορά αυτός ο όγκος και να αναδειχθεί αυτός ο ήχος σε συνδυασμό με τη φρέσκια προσέγγιση που θα αποτελέσει φάρο για τους Βρετανούς για το υπόλοιπο των δουλειών τους τη δεκαετία του ‘90. Αναφορά επίσης πρέπει και στα “Judi­cial slime” (ε μαντέψτε που αναφέρεται!) και στον ύμνο στη μη-αδράνεια “Got time to kill”. Όταν σου γκαρίζει με τέτοια πειθώ ο Bar­ney “ΣΗΚΩ ΠΑΝΩ, ΚΑΝΕ ΚΑΤΙ ΜΕ ΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ”, δε μπορείς παρά να πριζώσεις και να γίνεις κάτι καλύτερο!

1

Εντύπωση μου έκανε πάντα η ποικιλία των “Upward and unin­ter­est­ed”, “Exile”, “Awake (to a life of mis­ery)” παρά τη διάρκεια στο δίλεπτο, ως προς τους ρυθμούς. Άλλο ένα ψήγμα πειραματισμού των NAPALM DEATH, που τους βγήκε και θα τους βγαίνει για το υπόλοιπο της δεκαετίας. Κάπως έτσι, φτάνουμε στο εφιαλτικό indus­tri­al κλείσιμο “Con­temp­tu­ous” που κλείνει το μάτι στους GODFLESH – γιατί το αίμα νερό δε γίνεται! Μια επαναλαμβανόμενη μπασογραμμή πάνω από ένα βασικό θέμα στα τύμπανα που δημιουργούν την αίσθηση ότι είσαι σε μια βιομηχανία του Birm­ing­ham και ακούς τα μηχανήματα να κοπανάνε. “I am in a world of shit” λέει το απόσπασμα από το “Full met­al jack­et” (1987) του θρυλικού Stan­ley Kubrick και οι στίχοι (λιγοστοί καθώς είναι), συνεχίζουν/υπογραμμίζουν ακριβώς αυτό. “Sad­ness, despair. Some­times the things I cher­ish, some­times that’s all I’ve got, and that’s enough. Bit­ter­ness, anger, man-made tor­ture, not to be shared”. Αυτό που θα έλεγα εγώ, τροφή για σκέψη.

30 ολόκληρα χρόνια έχουν περάσει από το “Utopia ban­ished”. Και όμως, τη στιγμή ακόμα που τελειώνουν αυτές οι γραμμές που διαβάζετε, παραμένει το ίδιο επίκαιρο, το ίδιο αιχμηρό, το ίδιο φρέσκο και εν τέλει το ίδιο κλασσικό για όλο το grind­core ιδίωμα. Προσωπικά μιλώντας, η καρδιά μου ανήκει σε αυτό και κυρίως στον προκάτοχο του, τα οποία είναι και οι απόλυτα αγαπημένες μου στιγμές των NAPALM DEATH. Η πορεία τους, θα έχει πάρα πολλά σπουδαία να δώσει, κυρίως στους φιλόκαινους ακροατές και οπαδούς τους, ανοίγοντας τα αυτιά τους σε διαφορετικές συνθετικές προσεγγίσεις. Θα τα πούμε εν καιρώ όπως πρέπει. Μέχρι τότε, βάλτε το στο τέρμα και διαλύστε τα όλα!

Did you know that?
- Μόλις δύο μέρες μετά τη κυκλοφορία του δίσκου, η Ear­ache, κυκλοφόρησε και το εξαιρετικό “The world keeps turn­ing” EP. Περιείχε τρία κομμάτια: το ομώνυμο από το δίσκο συν δύο κομμάτια που δε κατέληξαν εκεί: το “A means to an end” και το “Insan­i­ty excur­sion”. Την δε επόμενη χρονιά, θα έχουμε τη θρυλική κυκλοφορία “Nazi punks fuck off” που είναι φυσικά διασκευή στον ύμνο των DEAD KENNEDYS, με το “Aryanisms” να λειτουργεί ως κομμάτι του a‑side και b‑side μια άλλη μίξη του “Con­temp­tu­ous”. Παραγωγικότατοι, αν μη τι άλλο. 
- Τα υπέροχα “ζωγραφιστά” εξώφυλλα των κυκλοφοριών από ‘91 — ‘92 (μέσα και το “Utopia ban­ished”) αποτελούν δουλειά του Rob Mid­dle­ton, κιθαρίστα και τραγουδιστή των crust/crossover Βρετανών ηρώων DEVIATED INSTINCT. Το βιογραφικό του σε αυτό το τομέα είναι κατ’ ελάχιστον εντυπωσιακό, μια και εκτός των NAPALM DEATH, έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα των EXTREME NOISE TERROR, GOREFEST, EXHUMED, DISCORDANCE AXIS και STAMPIN’ GROUND.
- Μια περιορισμένη έκδοση του δίσκου είχε μαζί με το CD ένα επιπλέον CD 3 ιντσών. Η αντίστοιχη του βινυλίου είχε ένα 7 ιντσών επιπλέον βινύλιο με το ίδιο ακριβώς επιπλέον υλικό: τα “One and the same”, ”Sick and tired”, ”Malig­nant trait” και “Killing with kind­ness”. Τόσο επιπλέον υλικό, σε περίοδο δημιουργικού οίστρου η μπάντα όπως καταλάβατε!
- Οι αναφορές σε ταινίες δε σταματάνε στο “Con­temp­tu­ous”, μια και οι εισαγωγές των ”Dis­cor­dance” και “Awake (to a life of mis­ery)” είναι παρμένες από την ταινία επιστημονικής φαντασίας “They live” (1988).

Γιάννης Σαββίδης

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

Copyright © 2022 Rock Hard Greece.

  • https://noc.ezhellas.com:44450/live
  • Rock Hard Radio
  • rock hard greece